Σε αυτό το άρθρο θα εξετάσουμε πως μεγάλη μερίδα των παρόχων hosting στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, χρησιμοποιεί το overselling για να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της, εκμεταλλευόμενη την «άγνοια» μεγάλης μερίδας των πελατών τους.

Τι ακριβώς είναι το overselling

Το overselling γενικότερα αναφέρεται στην πώληση περισσοτέρων υπηρεσιών ή συνδρομών απ’ όσες είναι ικανή να «αντέξει» μια επιχείρηση ή υποδομή χωρίς να «αλλοιωθεί» η ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας.

Για παράδειγμα, μια αεροπορική εταιρεία πουλάει 150 εισιτήρια σε ένα αεροπλάνο με 140 θέσεις βασιζόμενη στο γεγονός ότι στατιστικά κάποια εισιτήρια δεν θα χρησιμοποιηθούν ποτέ (no-show), στον συγκεκριμένο κλάδο η πρακτική αυτή ονομάζεται και overbooking.

To overselling έχει εφαρμογή σε ποικίλους κλάδους, από το web hosting μέχρι τις συγκοινωνίες
Η πρακτική του overselling έχει εφαρμογή σε ποικίλους κλάδους όπως οι τηλεπικοινωνίες, οι μεταφορές και φυσικά…το web hosting.

Overselling στον χώρο του Web Hosting

Στον κλάδο του hosting, οι εταιρείες φιλοξενίας τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, επιδίδονται στην συγκεκριμένη πρακτική «γεμίζοντας» με όσους περισσότερους πελάτες μπορούν κάθε server φιλοξενίας τους.

Με αυτόν τον τρόπο, ελαχιστοποιουν τα πάγια έξοδα ανά πελάτη ενώ παράλληλα μεγιστοποιούν τα έσοδα τους ανά server.

Ορισμός hosting με και χωρίς overselling
Περισσότεροι πελάτες ανά server σημαίνει περισσότερα έσοδα ανά server και κατά συνέπεια μειωμένα έξοδα κτήσης και συντήρησης εξοπλισμού ανά πελάτη.

To «επιθετικό» overselling σαν πρακτική, εφαρμόζεται από σχεδόν όλες τις εταιρίες hosting χαμηλού κόστους, τόσο στα μικρά πακέτα shared hosting όσο και στις υπηρεσίες Reseller, Semi-Dedicated ενώ επηρεάζει ακόμη και τα VPS.

Λόγω των χαμηλών αυτών τιμών, χρειάζονται πολλούς περισσότερους πελάτες ανά server για να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα έναντι εταιριών hosting με πιο «τσιμπημένες» τιμές.

Ειδικά για τα VPS, τα οποία θα εξετάσουμε αναλυτικότερα σε μελλοντικό μας άρθρο, το overselling γίνεται με το λεγόμενο υψηλό contention ratio.

Για παράδειγμα, ένας πάροχος «δημιουργεί» σε έναν server του VPS με πόρους που αθροίζουν 600 virtual CPU cores ενώ ο φυσικός server στον οποίο «τρέχουν» τα VPS έχει μόλις 20 physical CPU cores διαθέσιμα.

Στην παραπάνω περίπτωση, λέγεται ότι ο πάροχος λειτουργεί με contention ratio (overselling) 30 προς 1, καθώς με 20 μόνο πραγματικά CPU cores «πούλησε» 600.

Το αποτέλεσμα όταν αποκλειστικό κριτήριο επιλογής παρόχου είναι η τιμή ανά CPU core και GB RAM

To overselling είναι τόσο διαδεδομένο στον χώρο του hosting που πρόσφατα συναντήσαμε στο Reddit τεχνικό μεγάλης εταιρείας hosting του εξωτερικού να αναφέρει δημόσια (ως μέρος ευρύτερης συζήτησης) πως διαθέτουν μεμονωμένους servers στην εταιρεία τους με 6000 πελάτες!

Δημόσια παραδοχή για overselling από μεγάλη εταιρεία hosting

Σε αυτό το σημείο, ίσως σου φανεί ενδιαφέρον και το άρθρο μας «Φθηνό vs Aκριβό Hosting: Τελικά πληρώνεις «αέρα» ή ποιότητα;». Σε αυτό θα βρεις μια αναλυτική σύγκριση μεταξύ  «φθηνών» και «ακριβών» υπηρεσιών hosting η οποία δεν περιορίζεται στο overselling, αλλά περιλαμβάνει και μια σύγκριση των υποδομών και του γενικότερου τρόπου λειτουργίας τους.

Πότε θεωρείται πως κάνει overselling μια εταιρία hosting;

Δεν υπάρχει κάποιος «κανόνας» που να ορίζει απο ποιό σημείο και μετά κάποιος πάροχος κάνει overselling, καθώς εκτός από ποσοτικά υπάρχουν και ποιοτικά κριτήρια.

Σε γενικές γραμμές όμως, στις υπηρεσίες shared hosting και με ένα «τυπικό» πελατολόγιο οτιδήποτε άνω 100 πακέτων φιλοξενίας ανά server μπορεί να θεωρηθεί «επιθετικό» overselling.

Στην πράξη όμως, ελάχιστοι πάροχοι εφαρμόζουν συγκεκριμένα όρια και αυτό είναι κάτι που θέλουμε να αλλάξουμε. 

Για αυτό στην FASTPATH, έχουμε υιοθετήσει μια αυστηρή πολιτική κατά του overselling και θέτουμε συγκεκριμένο όρια στον αριθμό πακέτων φιλοξενίας που ανοίγουμε σε κάθε server μας.

Όριο πελατών στις υπηρεσίες hosting της FASTPATH

Η πολιτική αυτή διαφοροποιείται ανάλογα με το είδους του πακέτου, στα μικρά πακέτα το όριο είναι 50, στα Reseller 20 και στα Managed 8, όρια το οποία αναγράφονται ξεκάθαρα στα χαρακτηριστικά κάθε υπηρεσίας.

Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζουμε το υψηλό επίπεδο της υπηρεσίας, χωρίς τις «παρενέργειες» του overselling τις οποίες θα εξετάσουμε αναλυτικότερα πιο κάτω.

</διαφήμιση 🙂 >

Ποιές είναι οι επιπτώσεις του overselling στους πελάτες των υπηρεσιών hosting

Επιπτώσεις του overselling
Η «υπερφόρτωση» οποιουδήποτε συστήματος έχει συνέπειες, το ίδιο φυσικά ισχύει και στις υπηρεσίες web hosting.

Μεγάλες διακυμάνσεις στους χρόνους φόρτωσης

Ένας «στουμπωμένος» από πελάτες server με μόνιμα υψηλό φόρτο (load), ανταποκρίνεται με μεγάλες διακυμάνσεις στα αιτήματα των επισκεπτών καθώς είναι απρόβλεπτο πόσα «αιτήματα» βρίσκονται σε αναμονή προς εξυπηρέτηση ανά πάσα στιγμή.

Διακυμάνσεις στον χρόνο φόρτωσης λόγω overselling
Ίδιο site, ίδιος πάροχος, ίδια μέρα, διαφορετικές ώρες. Μία από τις επιπτώσεις του overselling είναι οι μεγάλες διακυμάνσεις στους χρόνους φόρτωσης λόγω μόνιμα υψηλού server load.

«Kακοί γείτονες» που επηρεάζουν όλες τις υπόλοιπες ιστοσελίδες και εφαρμογές που φιλοξενούνται στον ίδιο server

Στις υπηρεσίες shared hosting, όπως άλλωστε υποδηλώνει και η λέξη «shared», πόροι συστήματος όπως CPU & RAM είναι κοινόχρηστοι, χρησιμοποιούνται δηλαδή απ’ όλους τους φιλοξενούμενους πελάτες στον server, με την ακριβή αναλογία της «μοιρασιάς» να καθορίζεται από τα πακέτα που έχει ορίσει ο πάροχος.

Αυτό λίγο πολύ είναι γνωστό σε όλους. Αυτό που είναι λιγότερο γνωστό όμως είναι ότι σε ένα περιβάλλον shared hosting, εκτός από πόρους συστήματος, οι χρήστες μοιράζονται και services όπως η PHP και η MySQL – δεν «τρέχει» ξεχωριστό daemon για κάθε πελάτη.

Αυτό σημαίνει πως κάποιος πελάτης με μια «προβληματική» ιστοσελίδα ή εφαρμογή (π.χ. memory leaks) μπορεί να επηρεάσει όλους τους υπόλοιπους πελάτες / χρήστες του server.

Επιπτώσεις του overselling λόγω κακών γειτόνων
Το overselling επηρεάζει άμεσα όλους τους πελάτες που μοιράζονται τον ίδιο server για την φιλοξενία των ιστοσελίδων και εφαρμογών τους.

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, δηλαδή χωρίς overselling, μεμονωμένα περιστατικά αυτού του είδους μπορούν να «απορροφηθούν» με ευκολία από τον server χωρίς να επηρεάσουν το γενικότερο επίπεδο τις υπηρεσίας.

Σε συνθήκες overselling όμως, αυξάνονται κατακόρυφα οι πιθανότητες να υπάρχουν ταυτόχρονα ακόμη και δεκάδες πελάτες με «προβληματικές» ιστοσελίδες και εφαρμογές στον ίδιο server. Αυτό έχεις ως αποτέλεσμα την σημαντική υποβάθμιση της ποιότητας της υπηρεσίας.

Services που υπολειτουργούν λόγω υψηλού φόρτου

Σε συνθήκες overselling, διάφορα services υπολειτουργούν ή δεν λειτουργούν ακόμη και καθόλου.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα μη αποδοτικής λειτουργίας είναι αυτό της MySQL, η οποία υπό συνθήκες «δυνατού» overselling αδυνατεί να κάνει «σωστή» χρήση της μνήμης buffer καθώς μονίμως «κατακλύζεται» από αιτήματα.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες διακυμάνσεις στον χρόνο εκτέλεσης των queries – πρόβλημα ιδιαίτερα αισθητό σε database intensive εφαρμογές όπως e-shops, όπου κάθε δευτερόλεπτο επιπλέον χρόνου φόρτωσης κοστίζει.

Πώς θα καταλάβεις ποιές εταιρείες hosting είναι «πρωταθλήτριες» στο overselling

Πίσω από τις υποσχέσεις για «διαστημικές ταχύτητες» και τις ευφάνταστες διαφημίσεις, αν κοιτάξεις καλά τα ψιλά γράμματα, θα βρεις μερικά hints για το αν κάποιος πάροχος προσεγγίζει «πρωταθλητικά» το overselling.

Hint #1 – Προσφέρουν πακέτα φιλοξενίας με «απεριόριστο» ή «unmetered» χώρο δίσκου

Ένα από τα κοινά χαρακτηριστικά των παρόχων που επιδίδονται σε επιθετικό overselling είναι η παροχή «απεριόριστου χώρου» δίσκου. Φυσικά ο χώρος στον δίσκο ποτέ δεν είναι «απεριόριστος» αλλά υπάρχει πολιτική ορθής χρήσης στα «ψιλά γράμματα».

«Απεριόριστο» για όσο δεν υπερβαίνεις τα όρια. Χμμμ…

Η συγκεκριμένη πρακτική από μόνη της δεν «βοηθάει» (τεχνικά) τον πάροχο να κάνει overselling αλλά είναι εκδηλωτική του τρόπου με τον οποίο προσεγγίζει τις πωλήσεις: «υποσχέσου τα πάντα».

Επιπροσθέτως, οι πάροχοι που διαφημίζουν απεριόριστο χώρο δίσκου, συχνά θέτουν άλλους περιορισμούς (π.χ. inode limits) που καθιστούν την χρήση του αδύνατη, όπως θα δούμε παρακάτω στο Hint #3.

Hint #2 – Υπερβολικά χαμηλά όρια ταχύτητας εγγραφής & ανάγνωσης δίσκου (Ι/Ο)

Μία όχι τόσο γνωστή αλλά πολύ σημαντική παράμετρος για την ποιότητα μιας υπηρεσίας φιλοξενίας είναι το όριο ανάγνωσης/εγγραφής δίσκου που θέτει ένας πάροχος φιλοξενίας στα πακέτα του.

Όσο περιορίζεις την ταχύτητα πρόσβασης στον δίσκο για κάθε χρήστη, τόσους περισσότερους μπορείς να «φορτώνεις» σε κάθε server. Ιδιοφυές!

Για παράδειγμα, ο μεγαλύτερος σε αριθμό πελατών πάροχος hosting στην Ελλάδα διαφημίζει SSD Hosting αλλά στα ψιλά γράμματα θα δεις ότι σου επιτρέπει να χρησιμοποιήσεις μόλις 1MB / Sec από τον «SSD» χώρο που σου πούλησαν.

Για να γίνει πιο εύκολα αντιληπτό πόσο χαμηλό είναι το συγκεκριμένο όριο, ένα τυπικό WooCommerce e-shop με μερικές δεκάδες plugin, χωρίς κάποιο ιδιαίτερο optimization, μπορεί με ευκολία να φτάσει να πραγματοποιεί 2-10 ΜΒ Ι/Ο ανά pageload.

Η συγκεκριμένη πρακτική επιτρέπει στους παρόχους που θέλουν να κάνουν overselling να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα από την συνύπαρξη πολλών πελατών με υψηλές απαιτήσεις I/O στον ίδιο server.

Περισσότερα για το συγκεκριμένο ζήτημα έχουμε γράψει και στο άρθρο μας Γιατί το SSD Hosting Στην Ελλάδα Είναι «Κοροϊδία».

Hint #3 – Επιμελώς κρυμμένοι περιορισμοί και αστερίσκοι στους όρους χρήσης

Το συγκεκριμένο σχετίζεται έμμεσα με το Hint #1, καθώς οι υποσχέσεις στις διαφημίσεις για «απεριόριστο» χώρο δίσκου και «διαστημικές ταχύτητες» σε τιμές «χώμα», συνήθως συνοδεύονται από μια σειρά περιορισμών, όπως:

  • Περιορισμό στον αριθμό και στο μέγεθος βάσεων δεδομένων.

Αυτό γίνεται για να περιορίσουν όσο γίνεται το φαινόμενο όπου σε έναν server με τόσους πολλούς πελάτες, η μνήμη buffer της MySQL στην RAM δεν επαρκεί για να ικανοποιήσει όλους τους χρήστες με αποτέλεσμα να υπάρχουν καθυστερήσεις στην εκτέλεση των queries.

  • Περιορισμό στον αριθμό των αρχείων που μπορούν να υπάρχουν στην φιλοξενία (inode limit).

Πολλοί πάροχοι, ειδικά όσοι υπόσχονται απεριόριστο χώρο δίσκου, θέτουν στα πακέτα τους όριο μέγιστου αριθμού αρχείων. Με αυτόν τον τρόπο καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη την χρήση του «απεριόριστου» χώρου που «προσφέρουν».

Πως να επιλέξεις την επόμενη σου φιλοξενία…ορθολογικά

Και για να κλείσουμε το άρθρο, παρακάτω θα βρεις μερικά tips που θα σε βοηθήσουν να επιλέξεις τον καταλληλότερο πάροχο για τις δικές σου ανάγκες φιλοξενίας.

Ξεκαθάρισε πρώτα τι θέλεις από την φιλοξενία σου

Προφανώς η ιδανική υπηρεσία φιλοξενίας θα ήταν εξαιρετικά αξιόπιστη, γρήγορη και δεν θα κόστιζε σχεδόν τίποτα (ακούγεται σαν διαφήμιση, ελπίζω να μην δίνω ιδέες).

Το ιδανικό απλά…δεν υπάρχει

Επειδή κάτι τέτοιο όμως προφανώς δεν είναι εφικτό στον πραγματικό κόσμο, πριν επιλέξεις μια υπηρεσία φιλοξενίας θα χρειαστεί να αξιολογήσεις τις δικές σου ανάγκες και τι βάρος δίνεις σε κάθε μια απο τις παραπάνω παραμέτρους.

Για παράδειγμα, μια e-commerce εφαρμογή δίνει πολύ μεγαλύτερη έμφαση στην ταχύτητα και την αξιοπιστία μιας υπηρεσίας hosting απ’ ότι π.χ. ένα προσωπικό blog χαμηλής επισκεψιμότητας το οποίο μπορεί να δίνει έμφαση στο χαμηλό κόστος.

Κάνε ερωτήσεις, δεν κοστίζουν τίποτα

Αν νιώθεις πως μια υπηρεσία hosting δεν είναι ξεκάθαρη ως προς αυτά που διαφημίζει η έχεις αμφιβολίες για την καταλληλόλητα της για την ιστοσελίδα ή εφαρμογή σου, το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να επικοινωνήσεις απευθείας με τον πάροχο που σε ενδιαφέρει.

Θα εκπλαγείς πόσα πράγματα μπορείς να μάθεις κάνοντας τις…σωστές ερωτήσεις.