Hosting
Αξιόπιστες λύσεις φιλοξενίας για ιστοσελίδες και e-shop κάθε μεγέθους.
Λύσεις
Ειδικές λύσεις φιλοξενίας και υποστήριξης διαμορφωμένες για τις ανάγκες του κλάδου σου.
Εταιρεία
Ξεκινήσαμε με μια απλή ιδέα – να παρέχουμε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες φιλοξενίας στην Ελλάδα, από την Ελλάδα.
Πως να επιλέξεις το σωστό hosting για το e‑shop σου
Οι επιδόσεις, η υποστήριξη και η αξιοπιστία της φιλοξενίας ενός e-shop είναι καθοριστικής σημασίας παράγοντες επιτυχίας. Πως, όμως, μπορεί μια επιχείρηση να επιλέξει την σωστή λύση βάση των δικών της αναγκών;
Είναι προφανές πως δεν υπάρχει η μία «ιδανική» λύση hosting κατάλληλη για όλα τα e-shops, κάθε υλοποίηση e-commerce έχει τις δικές της ιδιαίτερες ανάγκες και βάση αυτών πρέπει να επιλέγεται η αντίστοιχη λύση φιλοξενίας.
Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε τις ανάγκες αυτές, να προσφέρουμε πρακτικές συμβουλές αλλά και θα εξετάσουμε μερικά από τα συχνότερα λάθη που συναντάμε κατά την επιλογή φιλοξενίας για ένα e-shop.
Τα περισσότερα e-shops βασίζονται σε κάποια πλατφόρμα διαχείρισης περιεχομένου, γνωστή και ως CMS (Content Manegment System) η οποία επιτρέπει στον χειριστή / επιχείρηση να διαχειρίζεται τις λειτουργίες του καταστήματος.
Στην Ελλάδα, η συντριπτική πλειοψηφία των e-shops βασίζεται σε κάποια πλατφόρμα ανοιχτού κώδικα όπως το WordPress / WooCommerce, το Magento ή το OpenCart μεταξύ άλλων.
Σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήσαμε με δειγματοληπτικό έλεγχο σε 1400 e-shops στην Ελλάδα, το μερίδιο αγοράς των δημοφιλέστερων CMS διαμορφώνεται ως εξής:
Για τους σκοπούς του άρθρου θα εστιάσουμε στα 3 δημοφιλέστερα CMS (WordPress, Magento, Opencart), πολλά όμως από τα ζητήματα που θα εξετάσουμε παρακάτω έχουν ισχύ και σε άλλες πλατφόρμες καθώς διέπονται από αντίστοιχες αρχές λειτουργίας.
Οι απαιτήσεις φιλοξενίας ενός «τυπικού» e-shop έναντι μιας «τυπικής» ιστοσελίδας διαφέρουν τόσο σε επιχειρησιακό όσο και σε τεχνικό επίπεδο, φυσικά η σύγκριση μεταξύ των δύο αποτελεί μια σύγκριση τύπου «πορτοκάλια με μήλα» αλλά εξυπηρετεί για να γίνουν ευκολότερα κατανοητές οι συνήθεις διαφορές:
Τεχνικές διαφορές:
Επιχειρησιακές διαφορές:
Κάθε CMS έχει τη δική του αρχιτεκτονική, τα δικά του χαρακτηριστικά και απαιτήσεις, που επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό τις επιλογές φιλοξενίας που έχει στην διάθεση του ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.
Παρακάτω θα εξετάσουμε την «αρχιτεκτονική» και τις ιδιαιτερότητες μερικών εκ των δημοφιλέστερων e-commerce CMS στην Ελλάδα.
Το WordPress / WooCommerce αποτελεί το πλέον δημοφιλές CMS ανάπτυξης e-shop, τόσο στην Ελλάδα, όσο και παγκοσμίως.
Κύριο χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης πλατφόρμας είναι η ευκολία ανάπτυξης και η «απεριόριστη» επεκτασιμότητα μέσω χιλιάδων themes και plugins.
Τα χαρακτηριστικά αυτά, όμως, συχνά αποτελούν και την «αχίλλειο πτέρνα» του, καθώς το WordPress δε σχεδιάστηκε ως μια πλατφόρμα με built-in λειτουργίες e-commerce, αλλά ως ένα CMS γενικής χρήσης.
Θα μπορούσαμε να πούμε πως το WordPress μοιάζει με ένα αυτοκίνητο που παραδίδεται στον πελάτη μόνο με τον σκελετό και τον κινητήρα και ο πελάτης καλείται να επιλέξει όλα τα υπόλοιπα επιμέρους συστήματα (σασμάν, ηλεκτρονικά, κ.α.) από τρίτους κατασκευαστές.
Πολλές φορές, όμως, αυτά τα τρίτα μέρη (plugin) δε συνεργάζονται αποδοτικά μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να περιορίζονται οι επιδόσεις και η ικανότητα του WooCommerce e-shop να φτάσει μεγάλα μεγέθη. Γι’ αυτό προτιμάται κυρίως για μικρού και μεσαίου μεγέθους e-shop.
Στην πράξη αυτό σημαίνει πως δυο φαινομενικά αντίστοιχου μεγέθους, WooCommerce e-shop ενδέχεται να έχουν εντελώς διαφορετικές απαιτήσεις από το περιβάλλον φιλοξενίας τους:
Για τους παραπάνω λόγους, δε γίνεται να υπάρξει κάποιος αλγόριθμος επιλογής φιλοξενίας με κριτήρια όπως «τόσα προϊόντα = τόση CPU». Απαιτείται μια πιο εξατομικευμένη προσέγγιση από τον developer του e-shop ή τον πάροχο η οποία θα λαμβάνει υπόψιν παράγοντες όπως αριθμός και είδος πρόσθετων, XML, κ.α.
Σε γενικές γραμμές, μικρά WooCommerce e-shop χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις, μπορούν να φιλοξενηθούν σε πακέτα shared hosting, όπως τα Cloud SSD Basic στην FASTPATH ή τα αντίστοιχα άλλων παρόχων.
Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πολύ σημαντικό να ελέγξεις την επάρκεια CPU, RAM & I/O, καθώς πολλά πακέτα shared hosting προσφέρονται με εξαιρετικά χαμηλά όρια χρήσης πόρων.
Για μεγαλύτερα WooCommerce e-shop, με αυξημένες απαιτήσεις, προτείνεται η φιλοξενία στα πακέτα Managed Hosting στην FASTPATH ή τα αντίστοιχα semi-dedicated άλλων παρόχων.
Σαν πλατφόρμα, το Magento σχεδιάστηκε εξ’ αρχής για εφαρμογές e-commerce με πολλές built-in σχετικές λειτουργίες.
Είναι πιο σύνθετο τεχνικά / διαχειριστικά και για αυτό προτιμάται κυρίως από μεσαίου και μεγάλου μεγέθους ηλεκτρονικά καταστήματα, όπου το υψηλότερο κόστος υλοποίησης, συντήρησης και εκμάθησης αντισταθμίζεται από την ικανότητα του να υποστηρίζει με ευκολία εκατοντάδες χιλιάδες κωδικούς και πολύ υψηλή επισκεψιμότητα.
Οι παραπάνω λειτουργίες και δυνατότητες μεταφράζονται σε αυξημένες απαιτήσεις από το περιβάλλον φιλοξενίας, ακόμη και σε μια καινούργια, κενή εγκατάσταση Magento.
Για παράδειγμα, στις τελευταίες εκδόσεις του Magento αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη Elasticsearch και Varnish στο περιβάλλον φιλοξενίας, services που αυξάνουν με το «καλημέρα» τις απαιτήσεις πόρων:
Με βάση τα παραπάνω χαρακτηριστικά και απαιτήσεις για την φιλοξενία ενός Magento e-shop προτείνονται αποκλειστικά λύσεις semi-dedicated και dedicated hosting, όπως οι υπηρεσίες Managed Hosting και Managed Cloud Servers αντίστοιχα, στην FASTPATH.
Το Opencart αποτελεί ένα ακόμη δημοφιλές e-commerce-specific CMS.
Ως προς την αρχιτεκτονική του, θα το χαρακτηρίζαμε ως κάτι ανάμεσα στο WooCommerce και το Magento, καθώς προσφέρει αντίστοιχη ευκολία υλοποίησης / εκμάθησης με αυτή του WooCommerce, παρέχοντας όμως ένα μέρος των built-in δυνατοτήτων e-commerce του Magento.
Για τους παραπάνω λόγους προτιμάται τόσο από μικρά / μεσαία όσο και από μεγαλύτερα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Όσον αφορά την φιλοξενία και το Opencart, δεν απαιτούνται ειδικά server-side services, με αποτέλεσμα να μπορεί να φιλοξενηθεί σε σχεδόν όλο το φάσμα των υπηρεσιών hosting ανάλογα, φυσικά, με το μέγεθος και τις ιδιαιτερότητες της εκάστοτε υλοποίησης.
Νέα / μικρά e-shops σε Opencart, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις, μπορούν να φιλοξενηθούν σε πακέτα shared hosting, όπως τα Cloud SSD Basic στην FASTPATH ή τα αντίστοιχα άλλων παρόχων.
Για μεγαλύτερες, πιο απαιτητικές υλοποιήσεις Opencart προτείνουμε την φιλοξενία στα πακέτα Managed Hosting, στην FASTPATH ή τα αντίστοιχα semi-dedicated άλλων παρόχων.
Όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή, δεν υφίσταται η «απόλυτη» λύση φιλοξενίας που ταιριάζει «γάντι» στις ανάγκες οποιασδήποτε επιχείρησης / e-shop.
Απαιτείται μια προσεκτική αποτύπωση τόσο των τεχνικών όσο και των επιχειρησιακών αναγκών εν το συνόλω, για την επιλογή της καταλληλότερης λύσης φιλοξενίας.
Παρακάτω θα εξετάσουμε μερικά χαρακτηριστικά λάθη που συναντάμε, τα οποία προκύπτουν από την απουσία αυτής της συνολικής προσέγγισης. Λάθη τα οποία εύκολα μπορείς να αποφύγεις.
Όπως είναι λογικό, κάθε επιχείρηση προσπαθεί να μειώσει τα κόστη των αγαθών και των υπηρεσιών που χρησιμοποιεί για να επιτελέσει το έργο της.
Στην περίπτωση του e-commerce, ένας από τους σημαντικότερους αλλά ταυτόχρονα «αφανής ήρωας» είναι η υποδομή φιλοξενίας, που επιτρέπει στο e-shop να βρίσκεται online και να εξυπηρετεί τους πελάτες γρήγορα και αποτελεσματικά 24/7/365.
Όταν, όμως, η επιλογή της φιλοξενίας γίνεται με αποκλειστικό κριτήριο το κόστος, τότε συχνά τα όποια οικονομικά «οφέλη» χάνονται λόγω της υποδεέστερης «εμπειρίας» του επισκέπτη / πελάτη η οποία, αποδεδειγμένα, οδηγεί σε μειωμένες πωλήσεις.
Αυτό συμβαίνει γιατί συχνά το μειωμένο κόστος επιτυγχάνεται με πρακτικές όπως:
Μία πλήρη σύγκριση των διαφορών μεταξύ ακριβών και φθηνών υπηρεσιών hosting θα βρεις και στο άρθρο μας «Φθηνό vs ακριβό hosting, τελικά πληρώνεις αέρα ή ποιότητα;».
Πέραν της πληθώρας μελετών που αποδεικνύουν τη συσχέτιση μεταξύ χρόνου φόρτωσης και τζίρου, το 2019 μάς δόθηκε η δυνατότητα να μελετήσουμε την συσχέτιση αυτή και στην πράξη, στην Ελληνική αγορά.
Σε συνεργασία με τον ιδιοκτήτη ενός μεγάλου e-shop στον χώρο της γυναικείας ένδυσης, που μεταφέραμε στις υποδομές μας, αποφασίσαμε να παρακολουθήσουμε την επίδραση στις πωλήσεις από της βελτίωσης του χρόνου φόρτωσης στο e-shop της επιχείρησης:
Περισσότερες πληροφορίες για την επίδραση του χρόνου φόρτωσης στις πωλήσεις e-commerce θα βρεις και στο άρθρο μας «Πόσο τζίρο χάνει ένα αργό e-shop;».
Ένα ακόμη λάθος που συναντάμε συχνά είναι η φιλοξενία σε κάποιον dedicated server / VPS με default configuration και κάποιο control panel, χωρίς να έχει γίνει καμία περαιτέρω παραμετροποίηση ή βελτιστοποίηση για τις ανάγκες της ιστοσελίδας ή της εφαρμογής του πελάτη.
Συχνά, το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι το ακόλουθο:
Αυτό συμβαίνει διότι δεν αρκεί η δελεαστική πληθώρα πόρων που μπορεί να προσφέρει ένας dedicated server, αλλά απαιτούνται συγκεκριμένες επιλογές και ρυθμίσεις όπως π.χ.:
Τα παραπάνω αποτελούν ένα μικρό μόνο δείγμα των υποσυστημάτων που καλείται να παραμετροποιεί και να συντηρεί σε διαρκή βάση ένας έμπειρος sysadmin στο περιβάλλον φιλοξενίας, για την αποδοτικότερη λειτουργία μιας ιστοσελίδας ή εφαρμογής.
Για να γίνει πιο εύκολα αντιληπτό πόσο σημαντικό είναι για ένα e-shop να έχει πρόσβαση στην εν λόγω τεχνογνωσία, παρακάτω θα βρεις ένα συνηθισμένο αίτημα εφαρμογής βελτιστοποιήσεων από πελάτη μας με e-shop στις υπηρεσίες Managed Hosting.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο πελάτης αγόρασε τηλεοπτικό διαφημιστικό χρόνο σε γνωστή μεσημεριανή εκπομπή και υπήρχαν σημαντικές αμφιβολίες για την ικανότητα του e-shop να ανταπεξέλθει ομαλά σε εκατοντάδες, ίσως χιλιάδες, παράλληλους επισκέπτες online.
Παρακάτω θα βρεις το optimization report με όλες τις ενέργειες που πραγματοποίησε το τεχνικό μας τμήμα για να μπορέσει το e-shop του πελάτη να εξυπηρετήσει ομαλά το traffic spike που προκάλεσε η διαφήμιση.
Εάν δεν υπάρχει η συγκεκριμένη τεχνογνωσία in-house ή / και ο server δεν παραδίδεται με υπηρεσία πλήρους διαχείρισης, τέτοιου είδους εργασίες απλώς δεν θα πραγματοποιηθούν.
Έχοντας εξετάσει τις ειδικές απαιτήσεις των εφαρμογών e-commerce για τη φιλοξενία τους, τις «ιδιαιτερότητες» των δημοφιλέστερων CMS καθώς και μερικά συχνά λάθη, σειρά έχει να δούμε τί δεδομένα χρειάζεται να συλλέξεις για να κάνεις την σωστή επιλογή για το δικό σου e-shop.
Χρήση δίσκου
Συνολική χρήση δίσκου, συμπεριλαμβανομένων αρχείων, βάσης δεδομένων και τυχών e-mail accounts.
Η χρήση δίσκου από μόνη της δεν είναι ενδεικτική των γενικότερων απαιτήσεων ενός e-shop, αλλά κατά κανόνα, όσο μεγαλύτερη είναι αυτή, τόσο μεγαλύτερο είναι και το e-shop, οπότε λειτουργεί και ως έμμεσος δείκτης των απαιτήσεων.
Μέση ημερήσια επισκεψιμότητα και μέγιστη παράλληλη επισκεψιμότητα
Η μέση ημερήσια επισκεψιμότητα και η μέγιστη παράλληλη επισκεψιμότητα είναι πολύ πιο αξιόπιστοι δείκτες των απαιτήσεων σε πόρους μιας ιστοσελίδας, έναντι απλώς του traffic σε GB, το οποίο ούτως ή άλλως εν έτη 2021 είναι εξαιρετικά γενναιόδωρο σε σχεδόν όλους τους παρόχους φιλοξενίας.
Με μια υπεραπλούστευση, θα μπορούσαμε να πούμε πως κάθε pageload σε μία ιστοσελίδα καταναλώνει πόρους CPU & RAM, καθώς η PHP εκτελεί τον κώδικα και στέλνει το αποτέλεσμα στον επισκέπτη.
Όσοι περισσότεροι επισκέπτες, τόσο περισσότεροι πόροι απαιτούνται από την PHP για την ομαλή εξυπηρέτηση τους.
Μέγεθος & συχνότητα XML import / export
Είτε πρόκειται για πλατφόρμες σύγκρισης τιμών, είτε για την εισαγωγή προϊόντων από προμηθευτές, τα XML import/export καταναλώνουν πόρους ανάλογα με τον αριθμό και το μέγεθος των αρχείων καθώς και τη συχνότητα διενέργειάς τους.
Αριθμός και είδος επεκτάσεων (plugins / extensions)
O αριθμός αλλά κυρίως το είδος των επεκτάσεων (plugins / extensions) μπορούν να επηρεάσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την κατανάλωση πόρων και τις επιδόσεις ενός e-shop.
Είναι σημαντικό πριν την επιλογή οποιασδήποτε λύσης φιλοξενίας να γίνεται εκτίμηση των απαιτήσεων αυτών από κάποιον έμπειρο developer ή / και τον πάροχο φιλοξενίας.
Άλλες ιδιαιτερότητες ή προβλήματα
Οποιαδήποτε «ιδιαιτερότητα» ή ειδική απαίτηση, όπως π.χ. ανάγκη για απομακρυσμένη πρόσβαση στην βάση δεδομένων, πρόσβαση SSH, κ.α., είναι σημαντικό να διευκρινίζονται από πριν με τον πάροχο φιλοξενίας, καθώς ενδέχεται να μην υποστηρίζονται σε όλες τις υπηρεσίες φιλοξενίας.
Η παραπάνω λίστα σε καμία περίπτωση δεν είναι εξαντλητική και περιλαμβάνει μόνο τα βασικά δεδομένα και χαρακτηριστικά που θα χρειαστεί να συλλέξεις για το e-shop σου, ώστε να μπορέσεις να κάνεις μια αρχική σύγκριση των πιθανών λύσεων hosting.
Πάντοτε προτείνουμε η επιλογή συγκεκριμένου πακέτου να γίνεται σε συνεργασία με κάποιον έμπειρο developer ή/και τον πάροχο φιλοξενίας που σκέφτεσαι να επιλέξεις.
Premium hosting για κάθε e-shop, μικρό ή μεγάλο
Επιδόσεις, υποστήριξη, υψηλή διαθεσιμότητα. Αποκλειστικά από τις ιδιόκτητες Cloud υποδομές της FASTPATH στην Ελλάδα.
Σε περίπτωση που χρειαστείς οποιαδήποτε βοήθεια στην συλλογή των παραπάνω πληροφοριών ή απλά θα ήθελες την δική μας πρόταση / εκτίμηση, μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μας στο 210-220-8929 ή στο sales@fastpath.gr, θα χαρούμε να σε εξυπηρετήσουμε!
Συνιδρυτής, υπεύθυνος πωλήσεων και account manager στην FASTPATH. Προηγουμένως εργάστηκε για 10 χρόνια ως freelance σύμβουλος internet marketing σε εταιρίες του χώρου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Δ